لباس های پشمی انتخاب مناسب برای روزهای سرد و روش نگهداری آن‌ها

تقریبا تمام افراد با نزدیک‌شدن به فصل زمستان ترجیح می‌دهند از لباس های پشمی و گرم استفاده کنند. در این فصل معمولا لباس‌های نخی و پنبه‌ای طرفداری ندارند، چون این الیاف سبک‌وزن هستند و هوا به‌راحتی می‌تواند از آن‌ها عبور کند و بدن را در معرض هوای سرد قرار دهد. زمستان فصل خرید لباس پشمی است اما نحوه نگهداری لباس پشمی نیز بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم تمام فوت‌وفن‌های شستشو، خشک‌کردن، اتوزدن و نگهداری از این لباس‌ها را آموزش دهیم. از شما دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

 

معرفی پارچه‌های پشمی

پرورش گوسفند و سایر حیوانات توسط انسان قدمتی بسیار طولانی دارد. ماده اولیه تولید پارچه پشمی، مو و پشم حیواناتی مانند گوسفند، بز، شتر و لاما است اما کیفیت پشم می‌تواند با توجه به نوع حیوان و قسمتی از بدن که از آن پشم تولید شده است و بسته به سن و جنس حیوان متفاوت باشد. در گذشته بیشتر پارچه‌های پشمی به‌صورت ساده بافته می‌شدند اما درحال‌حاضر، انواع مختلفی از پارچه‌های پشمی وجود دارد.

قدیمی‌ترین شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد نخستین لباس‌های ساخته‌شده از پشم گوسفند مربوط به حدود 4000 سال قبل از میلاد است، اما این امکان وجود دارد که بشر از 8000 سال پیش شروع به تولید لباس های پشمی کرده باشد. با ظهور الیاف مصنوعی، تقاضای جهانی برای پشم به‌شدت کاهش یافت. بااین‌حال، تولید خلاقانه پشم برای تهیه انواع لباس گرم زنانه و مردانه همچنان ادامه یافته است. سوپرپشم نوعی پشم است که می‌توانید آن را در ماشین لباسشویی بشویید و به خشکشویی ببرید. همچنین، یک شرکت ژاپنی در سال 2007 نوعی کت و شلوار پشمی تولید کرد که می‌توانید آن را زیر دوش بشویید و ظرف چند ساعت خشک کنید. انواع لباسگرم دخترانه زیبا نیز در لاین تولید البسه پشمی دیده می‌شود.

معرفی پارچه‌های پشمی

کاربرد لباس های پشمی در زمستان

اغلب افراد در فصل زمستان لباس‌های گرم و نرم پشمی را ترجیح می‌دهند،  چون بدن را به‌خوبی عایق و در برابر سرمای بیرون محافظت می‌کنند. پشم، منافذ ریز زیادی دارد که مقدار زیادی هوا را به دام می‌اندازد. هوای محبوس‌شده گرما را کاملاً هدایت و از انتقال گرمای بدن به محیط بیرون جلوگیری می‌کند، اما این لباس تنها برای گرم نگه‌داشتن بدن در زمستان کاربرد ندارد، بلکه همچنین، سازگار با محیط‌زیست و پایدار است. میزان آب مصرفی و انتشار کربن ناشی از تولید پشم و پارچه‌های پشمی عملاً صفر است.

پشم همچنین دارای یک ویژگی ذاتی است که به آن اجازه می‌دهد حتی پس‌از کشش تا 30٪ شکل اولیه خود را به دست آورد و مانند فنری در برابر چین‌وچروک مقاومت کند. بنابراین، جای نگرانی از جمع‌شدن پشم باکیفیت پس‌از چند بار استفاده و شستشو وجود ندارد. همچنین، برخلاف لباس‌های نخی، نیاز حتمی به اتوکشی نیز ندارد. پشم به‌دلیل ویژگی‌های عایق حرارتی متعادل آن در زمستان گرم و در تابستان خنک است. همچنین، ماهیت آبگریز و ضدحساسیت پشم، این لباس‌ها را در برابر باکتری‌ها، کپک‌ها و کنه‌ها مقاوم می‌کند.

راهنمای کامل شستشوی لباس های پشمی

برای شستشوی لباس‌های الیاف پشم باید به مواردی که در ادامه توضیح خواهیم داد، دقت کنید.

راهنمای کامل شستشوی لباس های پشمی

توصیه‌های مهم قبل از شستشو

پشم نوعی الیاف طبیعی است و مانند موی انسان، ساختار مقیاس ظریفی دارد که درصورت مراقبت نادرست ممکن است زبر یا پیل شود. اگر پشم هنگام شستشو یا خشک‌شدن در معرض دمای بالا یا مواد ساینده قرار گیرد، ممکن است چروک یا جمع شود. بنابراین توصیه می‌شود پشم را در دمای پایین بشویید تا از انقباض یا آسیب‌دیدن الیاف اطمینان حاصل کنید. برچسب مراقبت به شما نشان می‌دهد که چگونه باید این لباس را بشویید. در بیشتر موارد، شستن با دست توصیه می‌شود، اما برخی از لباس های پشمی را می‌توان در یک چرخه ملایم در ماشین لباسشویی نیز شست.

توصیه‌های مهم قبل از شستشو

جرم‌گیری و لکه‌گیری قبل از شستشو

برای پاک‌کردن لکه از روی لباس‌های الیاف پشم بهتر است از پنبه آغشته به اسید استیک یا سرکه استفاده کنید. این روش از آسیب به الیاف پشمی جلوگیری می‌کند. برای پاک‌کردن لکه‌های سخت می‌توانید از روش‌های خانگی مانند اسید استفاده کنید. برای این کار، یک قاشق چای‌خوری اسیدسیتریک را در یک لیوان آب حل کنید و سپس لباس را به‌مدت 10 دقیقه در این محلول قرار دهید و آن را بشویید. همچنین، می‌توانید از مواد طبیعی مانند سرکه و بی‌کربنات‌سدیم استفاده کنید. برای این کار، یک قاشق چای‌خوری سرکه را در یک لیوان آب حل کنید و سپس لباس را به‌مدت 10 دقیقه در این محلول قرار دهید و لباس را بشویید.

شستشو با دست یا ماشین؟

معمولا بهترین تصمیم این است که لباس پشمی را با دست بشویید، اما می‌توانید در برخی موارد از ماشین لباسشویی ملایم نیز استفاده کنید.

مراحل شستشو با دست

هنگام شستن لباس‌های از جنس پشم با دست باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

خیساندن لباس

سینک یا کاسه را با آب ولرم پر کنید و لباس را به‌مدت 10 دقیقه در آب سرد بخیسانید.

اضافه‌کردن مواد شوینده به آب

  • از مواد شوینده ملایم یا شوینده‌های لباس‌های ظریف استفاده و دوز توصیه‌شده را رعایت کنید.
  • از مالش یا ساییدن شدید لباس‌ها خودداری کنید.
  • بگذارید لباس‌ها چند دقیقه در محلول خیس بخورد و سپس آن‌ها را بشویید.

خارج‌کردن لباس پشمی از آب

برای خارج‌کردن لباس های پشمی از آب باید آن‌ها را به‌آرامی خارج کنید و آب آن را بگیرید اما لباس را نچلانید.

پهن‌کردن لباس برای خشک‌شدن

این لباس‌ها را نباید روی بند آویزان کنید، بلکه باید آن را روی یک سطح مشبک قرار دهید تا آب آن به‌آرامی خارج شود. درصورتی‌که لباس را به خشکشویی بدهید، ممکن است کوچک شود و متأسفانه، در برخی موارد بعداز کوچک‌شدن نمی‌توانید کاری انجام دهید. بااین‌حال، اگر لباس کمی شکل خود را از دست داده باشد، می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • سینک یا یک کاسه بزرگ را با آب ولرم پر کنید.
  • مقداری شامپو بچه یا یک نرم‌کننده ملایم اضافه کنید (یک قاشق چای‌خوری در هر لیتر آب).
  • لباس‌های خود را حدود نیم ساعت در این محلول بگذارید تا خیس بخورد و گاهی اوقات آن را بهآرامی فشار دهید تا شامپو یا نرم‌کننده بتواند به الیاف خیس نفوذ و به شل‌شدن الیاف و انعطاف‌پذیری مجدد آن‌ها کمک کند.
  • سپس لباس خود را از آب خارج کنید و آب اضافی را با یک حوله بهآرامی بگیرید.
  • لباس را روی یک حوله تمیز قرار دهید و بهآرامی آن را کمی بکشید تا بهشکل دلخواه بازگردد. آستین‌ها، سجاف‌ها و سایر قسمت‌ها را بهآرامی بکشید اما فشار زیادی وارد نکنید، چون ممکن است باعث پارگی الیاف شود.
  • در نهایت، لباس را روی یک سطح مشبک قرار دهید و خشک کنید.

این روش همیشه نتایج دلخواه را به‌همراه ندارد و برای لباس‌هایی که به‌شدت چروک شده‌اند، مناسب نیست.

 نکات شستشو با ماشین لباسشویی

بیشتر لباس‌های تولیدشده از پشم را می‌توان در ماشین لباسشویی شست. بااین‌حال، همچنان باید مراقب باشید تا به الیاف ظریف پشم آسیب نرسانید. همچنین:

  • مطمئن شوید که پشم را فقط با برنامه شستشوی پارچه‌های ظریف بشویید. برخی از ماشین‌های لباسشویی دارای برنامه شستشوی ویژه مخصوص پشم هستند.
  • مطمئن شوید که برنامه شستشوی ملایم در کمترین دمای ممکن اجرا می‌شود.
  • بیشتر لباس های پشمی را می‌توان با سرعت بسیار پایین شست.
  • قبل از قراردادن لباس‌ها در ماشین لباسشویی، برچسب مراقبت را دوباره بررسی کنید.
  • پشم را باید همیشه در دمای پایین شست. شستشو با آب سرد در دمای 20 یا حداکثر 30 درجه سانتی‌گراد توصیه می‌شود، چون دمای بالاتر می‌تواند باعث تخریب شکل الیاف پشم یا پیلینگ آن شود.

در مورد شستن پشم نه‌تنها انتخاب برنامه شستشوی صحیح مهم است، بلکه استفاده از مواد شوینده مناسب نیز اهمیت دارد. توصیه می‌شود از شوینده‌های ملایم لباسشویی برای پشم استفاده کنید. شوینده‌های لباس‌های ظریف و پشمی pH خنثی دارند و حاوی سفیدکننده یا سایر مواد شیمیایی خشن نیستند. اگر شوینده مناسبی برای پشم ندارید، می‌توانید از شامپو بچه یا شامپوی ملایمی که برای پوست سر خشک یا حساس توصیه می‌شود نیز استفاده کنید.

 نکات شستشو با ماشین لباسشویی

راهنمای خشک‌کردن و اتو‌زدن لباس های پشمی

برای خشک‌کردن و اتو‌زدن لباس های پشمی باید مراقب الیاف ظریف آن‌ها باشید و مطابق زیر عمل کنید.

 نکات خشک‌کردن لباس های پشمی

پس‌از شستن پشم، مهم است که مطمئن شوید آن را به‌درستی خشک کرده‌اید. دمای بالای خشک‌کن می‌تواند به الیاف ظریف آسیب برساند. بنابراین، نکات زیر را در مورد نحوه نگهداری و خشک‌کردن پشم و لباس‌هایی از این جنس دنبال کنید:

  • پشم بعداز شستن معمولاً بسیار مرطوب است، چون توصیه می‌شود آن را در چرخه خشکشویی قرار ندهید. بهتر است رطوبت اضافی را با دقت خارج کنید اما آن را نچلانید.
  • لباس شسته‌شده پشمی را روی حوله تمیز قرار دهید و به آرامی بغلتانید تا بیشتر رطوبت آن جذب شود.
  • می‌توانید با پهن‌کردن آن روی حوله یا قراردادن روی سبد، بگذارید خشک شوند. اطمینان حاصل کنید که اتاق به‌خوبی تهویه می‌شود.

توصیه‌های اتو‌زدن لباس های پشمی

برای اتو‌زدن لباس جنس پشم باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • استفاده از دمای پایین
  • استفاده از پارچه حوله‌ای
  • اتو‌کردن لباس در حالت خشک
  • جلوگیری از فشار زیاد
  • استفاده از بخار اتو
  • اتو‌کردن از پشت لباس

نکات و توصیه‌های نگهداری لباس های پشمی

در ادامه چند نکته برای مراقبت از این جنس از لباس‌ها آورده شده است:

نگهداری در کمد و محیط مناسب

برای نگهداری از لباس بافت پشم در کمد حتما باید مطمئن شوید که محیط مرطوب نباشد و پروانه‌های بید که آفت پشم هستند، لباس را سوراخ نکنند.

نحوه نگهداری لباس پشمی در کمد

اگر لباس پشمی در کمد دارید، از آن به این صورت نگهداری کنید:

  • جدا‌کردن لباس های پشمی از سایر لباس‌ها
  • استفاده از قفسه‌های خشک و تهویه‌دار
  • پیچیدن لباس‌ها در کاور پلاستیک
  • اطمینان از عدم وجود رطوبت
  • عدم وجود نور زیاد

دمای مناسب نگهداری البسه پشمی

برای نگهداری این لباس‌ها بهتر است آن‌ها را در دمای حدود ۱۵-۲۱ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید.

 نکات کلی در مورد نگهداری لباس پشمی

برای نگهداری صحیح از لباس های پشمی بهتر است آن‌ها را در محل خشک و خنک نگهداری کنید. محیط‌های گرم و مرطوب می‌توانند باعث تغییرشکل و افتادگی الیاف پشمی شوند.

نگهداری از لباس پشمی برای سال بعد

نگهداری لباس‌ها مخصوصاً اگر پشمی باشند، تا سال بعد نیاز به رعایت موارد زیر دارد:

  • از برس کشمیر برای ازبینبردن پرز، مو و پف پشمی قبل از شستشو استفاده کنید. مسواک‌زدن نیز با آزاد‌کردن روغن طبیعی نخ‌ها به احیای الیاف پشم کمک می‌کند.
  • از شوینده‌های پودری برای شستن این لباس‌ها استفاده نکنید و فقط از مواد شوینده مایع ملایم مخصوص پارچه‌های پشمی استفاده کنید.
  • هرگز نباید از سفیدکننده‌های کلرور یا اکسیژن روی پارچه‌های پشمی استفاده کنید چون باعث ضعیف‌شدن الیاف و کاهش عمر لباس می‌شوند.
  • پتوی پشمی را فقط درصورتی باید بشویید که خیلی کثیف باشد یا بوی بدی بدهد.
  • از شستن مکرر لباس‌های دستباف پشم خودداری کنید.
  • همیشه البسه را بعداز پایان فصل و قبل از جمع‌کردن آن‌ها بشویید.
  • بوها را زیر نور ملایم خورشید از بین ببرید.

نگهداری از لباس پشمی

سخن پایانی

لباس های پشمی را باید با آب سرد و شوینده ملایم بشویید و روی یک سطح مشبک یا حوله خشک کنید. برای نگهداری از این لباس گرم و دلچسب زمستانی باید آن را از نور و رطوبت زیاد دور نگه دارید. با این روش‌ها می‌توانید لباس زیبا و گرم خود را سال‌ها بپوشید.

سوالات متداول

  • چطور می‌توان لباس های پشمی را خشک کرد؟

       برای خشک‌کردن البسه پشمی، بهتر است آن‌ها را در سایه قرار دهید. نور خورشید می‌تواند باعث آسیب به الیاف پشمی و کاهش عمر لباس شود.

  • چگونه می‌توان البسه پشمی را اتو کرد؟

        بهتر است از اتوبخار استفاده کنید.

 

دیدگاه کاربران
شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید