لباس زنانه | آشنایی با اصول خرید و ست کردن لباس برای بانوان

خرید لباس، یک خرید زمانبر برای بانوان سخت‌پسند


لباس خریدن از جمله کارهایی است که بیشتر افراد مخصوصا بانوان برای انجام آن وقت زیادی می‌گذارند. تنوع مدل‌های پوشاک زنانه به حدی زیاد است که گاهی خرید یک لباس ساده چند ساعت زمان می‌برد. این‌کار مخصوصا در زمان خرید لباس زنانه به دلیل تنوع بیشتر مدل‌ها و نوع لباس‌های زنانه مانند مانتو، بلوز، تیشرت، شلوار، شال، روسری و... سخت‌تر می‌شود.

در برخورد اول با هر فردی، سبک و نوع لباس پوشیدن او جلب توجه می‌کند و بیشتر افراد شخصیت دیگران را از سلیقه آن‌ها در لباس پوشیدن حدس می‌زنند. بنابراین توجه به لباس و پوشش به خصوص اهمیت زیادی دارد که اهمیت این موضوع برای زنان و در زمان انتخاب لباس زنانه جدی‌تر می‌شود.

 انواع لباس زنانه 

لباس زنانه جز پوشاکی است که تنوع مدل‌های آن بسیار زیاد است. برای دسته‌بندی لباس‌های زنانه روش‌های مختلفی وجود دارد، مثلا یک دسته‌بندی از لباس‌های زنانه می‌تواند نوع لباس مانند مانتو، شلوار، پالتو، شال، روسری، شومیز، دامن و... باشد یا در دسته‌بندی دیگر لباس‌ها براساس فصل تقسیم‌بندی شوند.

اما رایج‌ترین دسته‌بندی برای انواع لباس زنانه، تقسیم آن‌ها براساس موقعیت پوشیدن لباس است. مثلا لباس‌هایی که برای محیط‌های رسمی مانند اداره و محل کار استفاده می‌شوند کاملا متفاوت با لباس مجلسی است، حتی در خرید لباس زنانه هم با در نظر گرفتن این دسته‌بندی خرید ساده‌تر می‌شود.

 لباس مجلسی 

اولین دسته‌بندی از لباس زنانه لباس‌های مجلسی است که انواع مختلفی از لباس‌ها را شامل می‌شوند. ویژگی لباس مجلسی پرزرق و برق بودن آن است، همچنین لباس‌های مجلسی از پارچه‌های گران‌تر مانند ساتن، ابریشم و... دوخته می‌شوند که این تفاوت مهم این دسته از لباس‌ها با سایر لباس‌های زنانه است.

 

از انواع لباس‌های مجلسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیراهن‌های مجلسی که گران‌تر از سایر لباس‌ها هستند و زرق و برق آن‌ها بیشتر است. پیراهن‌ها در انواع کوتاه و بلند تولید می‌شوند و برای طراحی آن‌ها معمولا از جواهرات و جزئیات تزئینی استفاده می‌شود.
  • انواع دامن‌های مجلسی که معمولا با جنس ساتن یا کرپ دوخته می‌شوند.
  • انواع شومیزهای مجلسی
  • انواع تاپ و....

 لباس راحتی 

نوع بعدی لباس‌های زنانه لباس راحتی یا لباس خانگی هستند. این نوع از لباس زنانه مناسب استفاده در خانه است و معمولا از پارچه‌هایی تولید می‌شوند که در اثر شستشو کیفیت خود را از دست ندهند. راحتی و نرمی پارچه و کشسانی مناسب آن از دیگر ویژگی‌های لباس راحتی است.

در خرید لباس زنانه از نوع راحتی مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه کرد، راحت بودن با لباس است. لباس خانگی باید آزاد و راحت باشد تا امکان پوشیدن آن در بیشتر ساعات روز وجود داشته و به پوست بدن آسیبی وارد نکند. انواع شلوار، دامن، شلوار، پیراهن راحتی، بلواز، تیشرت، تاپ و... را می‌توان به عنوان لباس خانگی استفاده کرد.

 لباس رسمی 

لباس‌های رسمی یا اداری از دیگر انواع لباس زنانه هستند که جز پوشش‌های بیرون از خانه محسوب می‌شوند. لباس‌های رسمی زنانه شامل مانتو، شلوار، مقنعه و شال یا روسری می‌شوند که انتخاب مدل و نحوه ست کردن آن‌ها به فضای محل کار بستگی دارد.مثلا در بعضی از ادارات برای پوشش رسمی تنها باید از لباس‌های فرم مخصوص یا ست‌ مانتو شلوار اداری استفاده کرد اما در بعضی از ادارات یا شرکت‌ها کارمندان می‌توانند انواع مانتو و شلوار را با هم ست کرده و در محل کار استفاده کنند.

 لباس خواب 

آخرین دسته‌بندی لباس زنانه که در این مطلب در مورد آن صحبت می‌کنیم، لباس خواب است. در خرید لباس زنانه از نوع لباس خواب مهم‌ترین مسئله جنس پارچه آن است. بهترین جنس برای لباس‌های خواب الیاف طبیعی مانند نخ و نخ پنبه است. باتوجه به اینکه استفاده از لباس خواب مانند لباس خانگی بیشتر از سایر انواع لباس‌های زنانه است، الیاف مصنوعی می‌توانند باعث حساسیت پوستی شوند.

 نکات مهم برای خرید هر نوع از لباس‌های زنانه 

برای خرید لباس زنانه علاوه بر آشنایی با انواع آن باید نکاتی را هم در نظر داشت. بیشترین نکته‌ای که در زمان خرید لباس در نظر گرفته می‌شود، طرح و شکل ظاهری و قیمت آن است اما برای خرید لباسی مناسب نکات مهم‌تری هم وجود دارد.

  • جنس پارچه لباس و تناسب آن با فصل
  • در نظر گرفتن اندام و فرم بدن
  • محلی که لباس در آن پوشیده می‌شود
  • جزئیات لباس و...

 توجه به محل استفاده و کاربرد 

اولین نکته‌ای که در خرید لباس زنانه باید در نظر گرفت محل استفاده از لباس است. همان‌طور که در دسته‌بندی لباس‌های زنانه گفته شد، هر فضا مناسب نوعی خاص از لباس است و جنس پارچه، رنگ و طرح لباس، جزئیات آن و... در آن متفاوت می‌باشد. به عنوان مثالی لباسی که در مهمانی پوشیده میشود مناسب پوشیدن در خانه و استفاده روزمره نیست یا لباسی که برای یک گردش دوستانه استفاده میشود را نباید در اداره یا محل کار استفاده کرد. 

 در نظر داشتن فصل 

نکته مهم بعدی در خرید لباس زنانه در نظر داشتن فصل است. به عنوان مثال لباس‌های مناسب فصل تابستان از پارچه‌های خنک و راحت دوخته می‌شوند، در حالی‌که لباس‌های زمستانه پارچه‌های گرم و ضخیم دارند. البته بعضی از لباس‌ها مانند مانتو را می‌توان در بیشتر فصل‌ها پوشید، بنابراین خرید جنسی که برای بیشتر فصل‌ها مناسب بوده و در اثر استفاده زیاد خراب نشود اهمیت زیادی دارد.

 

 در نظر گرفتن فرم بدن 

فرم بدن اما مهم‌ترین مسئله برای خرید یک لباس مناسب و زیبا است. حتی ارزان‌ترین لباس‌ها هم اگر متناسب با فرم بدن خریداری شوند، زیبا و مناسب دیده می‌شوند و البته که عکس این موضوع هم وجود دارد. به عنوان مثال برای خرید لباس زنانه در افرادی که قد کوتاهی دارند باید به قد و طرح لباس دقت کرد. طرح‌های شلوغ قد را کوتاه‌تر نشان می‌دهد، در حالیکه طرح‌های راه‌راه به خصوص به صورت عمودی باعث بلند دیده‌شدن قد می‌شوند.

با خرید لباس مناسب و متناسب با فرم بدن حتی می‌توان بعضی از اندام‌های بدن که از فرم و شکل آن رضایت ندارید را هم بهتر نشان دهید. مثلا افرادی که شکم بزرگی دارند، با خرید و پوشیدن لباس‌هایی که در ناحیه شکم ساده‌تر هستند باعث کوچک دیده شدن این قسمت از بدن خود می‌شوند.

 توجه به جزئیات لباس 

در خرید لباس زنانه و مردانه توجه به جزئیات لباس از نظر کیفیت، میزان به کارگیری آن در پارچه و لباس و... هم اهمیت زیادی دارد. مثلا دکمه یکی از جزئیاتی است که در بیشتر لباس‌های زنانه و مردانه استفاده می‌شود، اگر دکمه لباس فلزی باشد باید در شستشوی آن دقت کرد که دچار زنگ‌زدگی نشود.

همچنین باید به این نکته هم دقت کرد که جزئیات زیاد، پوشیدن لباس را سخت می‌کنند و در ظاهر آن هم تاثیرگذار هستند. لباس‌های ساده که حداقل جزئیات مانند زیپ، جیب، دکمه و... در آن‌ها به کار رفته باشد برای بیشتر فضاها مناسب هستند.

 

 در نظر گرفتن سایر آیتم‌های پوشش 

اما اصلی‌ترین نکته‌ای که در خرید لباس زنانه باید به آن توجه کرد، سایر آیتم‌های پوشش است. مثلا اگر قصد خرید مانتو را دارید باید رنگی را انتخاب کنید که کیف، کفش، شلوار و روسری مناسب با رنگ آن را داشته باشید در غیر اینصورت آیتم‌های دیگر هم باید برای ست کردن با لباس خریداری شوند.

این مسئله همچنین در خرید لباس مناسب برای هر فصل هم اهمیت دارد. به عنوان مثال در فصل تابستان افراد به پوشیدن لباس زیاد علاقه ندارند، بنابراین بهتر است جنس پارچه مانتو به گونه‌ای باشد که نیازی به پوشیدن چندلایه لباس زیر آن وجود نداشته باشد.

 احساس راحتی در لباس 

در نهایت نکته مهمی که برای خرید و انتخاب لباس زنانه باید به آن توجه داشت، احساس راحتی در لباس است. این مسئله به خصوص در خرید لباس‌های راحتی و پوشش محل کار اهمیت زیادی دارد. البته بعضی از افراد راحتی را با مسائلی مانند خرید لباس بزرگ‌تر از سایز واقعی خود اشتباه می‌گیرند، در حالیکه یک لباس ممکن است کاملا سایز بدن فرد بوده اما به دلیل دوخته شدن از پارچه مناسب و راحت فرد در آن احساس راحتی کامل داشته باشد.

 نکاتی برای ست‌کردن صحیح لباس زنانه 

برای همه ما پیش آمده که لباس‌هایی گران‌قیمت را خریداری کرده‌ایم اما بخاطر درست ست نکردن آن لباس ارزان و بی‌کیفیت دیده شده است. برای جلوگیری از این مشکل آشنایی با اصول ست کردن لباس کمک زیادی می‌کند. ست کردن لباس هم برای لباس زنانه و هم برای لباس‌های مردانه امکان‌پذیر است، تنها باید با اصول آن آشنا بود و آیتم‌هایی مناسب را برای ست کردن انتخاب کرد.

 انتخاب آیتم اصلی پوشش 

اولین اصل برای ست کردن لباس، انتخاب آیتم اصلی پوشش است که سایر قسمت‌های پوشش براساس آن انتخاب می‌شوند. مثلا در پوشش لباس‌های بیرون از خانه معمولا مانتو به عنوان پوشش اصلی انتخاب می‌شود و سایر بخش‌های پوشش مانند شلوار، شال، روسری و... با توجه به جنس، رنگ، طرح مانتو و... انتخاب می‌شود. البته انتخاب آیتم اصلی سلیقه‌ای است، بعضی افراد روسری یا شال خود را به انتخاب عنوان آیتم اصلی انتخاب می‌کنند و بقیه قسمت‌های پوشش را متناسب با آن انتخاب می‌کنند.

 انتخاب آیتم‌هایی که باید ست شوند 

بعد از انتخاب آیتم اصلی، باید آیتم‌هایی که قصد ست کردن آن‌ها با هم را دارید انتخاب کنید. به عبارت دیگر نیازی نیست که تمام قسمت‌های پوشش را کاملا با هم ست کرد و با ست کردن یک یا دو بخش از آن هم می‌توان ظاهر لباس را تغییر داد. گاهی‌اوقات افراد حتی بجای ست کردن قسمت‌های اصلی مانند مانتو و شلوار جزئیات مانند کیف، کفش و اکسسوری مانند ساعت و... را با هم ست می‌کنند.

 ست کردن براساس جنس پارچه 

بعد از انتخاب جزئیاتی که باید با هم ست شوند، به عنوان اصل بعدی باید به سراغ انتخاب جنس پارچه برای ست کردن رفت. اگر تمام قسمت‌های پوشش پارچه یکسان داشته باشند باعث خسته شدن چشم بیننده می‌شود. برای ست کردن براساس جنس پارچه می‌توان آیتم اصلی پوشش را از پارچه‌ای انتخاب کرد که قصد به چشم آمدن آن را دارید.

بعضی از پارچه‌ها جلوه بیشتری دارند، مثلا پارچه‌های چرم یا ابریشمی که براق هستند اگر در یک پوشش استفاده شوند بیشتر از سایر قسمت‌ها به چشم می‌آیند، استفاده از این پارچه‌ها حتی در یک بخش کوچک مانند روسری هم می‌تواند جلب توجه زیادی داشته باشد.

 ست کردن براساس رنگ و طرح 

اصل بعدی در ست کردن لباس زنانه توجه به رنگ و طرح لباس است. مطابق این اصل نباید طرح‌های مختلف پارچه در کنار هم استفاده شوند. مثلا استفاده از طرح چهارخانه در کنار گل‌دار نه تنها باعث جلوه نامناسب لباس می‌شود، بلکه در ظاهر فرد هم تاثیر دارد. این مسئله در مورد رنگ هم صادق است. بهترین ترکیب رنگی برای خرید لباس زنانه، خرید ست‌هایی با رنگ مکمل است. مثلا رنگ آبی با نارنجی اگر به درستی ست شود، ترکیبی زیبا ایجاد می‌کند.

استفاده از لباس‌های هم‌طیف از یک خانواده در کنار هم دیگر روش ست کردن اصولی لباس‌های زنانه است. مثلا ست کردن لباس‌های با طیف کم‌رنگ و پررنگ آبی برای لباس‌های زنانه انتخابی زیبا و مناسب است.

 اهمیت جزئیات در ست کردن لباس 

اصل بعدی در ست کردن لباس، توجه به جزئیات است. مثلا اگر لباس پارچه ساده‌ای دارد، استفاده از انواع گردنبند، ساعت، انگشتر و... در کنار آن باعث زیبا دیده شدن لباس می‌شود اما اگر پارچه لباس نگین‌دار یا مرواریدی باشد و در قسمت‌های دارای جزئیات از اکسسوری‌های مختلف استفاده شود، چشم بیننده را خسته می‌کند.

رنگ جزئیات هم باید متناسب با طرح و رنگ پارچه انتخاب شوند. مثلا برای انتخاب رنگ زیپ یا دکمه باید به طرح و رنگ پارچه لباس دقت کرد یا داشتن یک جیب یا برش طرح‌دار روی پارچه لباس، به طور کلی باعث تغییر شکل ظاهری لباس شده و تا حد زیادی آن را زیبا نشان می‌دهد.

 خرید لباس، کاری که فوت و فن‌های خاص خود را دارد 

بهترین لباس زنانه، لباسی است که با فرم بدن تناسب داشته باشد و با پوشیدن آن علاوه بر ظاهری زیبا، فرد احساس راحتی هم داشته باشد. برای آنکه لباس راحت و در عین حال شیکی انتخاب کنید، انتخاب پارچه مناسب و در نظر گرفتن نکات خرید کمک کننده است و بهتر است پیش از خرید با این اصول آشنا باشید.

 

 

کلمات کلیدی لباس زنانه
دیدگاه کاربران
شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید